Onder stress gebruik je andere hersendelen bij leren, en deze zijn minder effectief

Een recent onderzoek uit 2006 over stress en leren laat zien dat stress invloed heeft op de verschillende geheugensystemen die de hersenen aanzet. Lars Schwabe en Oliver Wolf publiceerden dit onderzoek in het Journal of Neuroscience. De conclusies zijn gebaseerd op experimenten met 59 personen. De helft van de deelnemers werd verplicht om zijn hand gedurende drie minuten in een bak ijskoud water te houden. Hormoonlevels lieten zien dat dit flink wat stress tot gevolg had. Vervolgens leerden de deelnemers het weer te voorspellen aan de hand van kaarten. De niet-gestreste deelnemers hanteerden heel bewust een simpele strategie. Een MRI-scan liet zien dat zij hierbij vooral de hippocampus activeerden. Dit hersengebied is belangrijk voor het lange termijngeheugen. De strategie van de gestreste deelnemers was veel complexer. De gestreste deelnemers waren niet in staat om hun strategie onder woorden te brengen. Uit de MRI bleek dat zij een deel van de middenhersenen (= het bovenste deel van de hersenstam, ons reptielenbrein) aanspraken dat betrokken is bij onbewust leren. Stress heeft invloed op het bewuste leerproces wat afhankelijk is van de hippocampus. Daarom gebruiken de hersenen bij stress andere bronnen.

En deze vorm van leren is lang niet zo effectief. Het langetermijngeheugen wordt veel minder gebruikt. Veel mensen hebben ook last van een slecht geheugen in stressvolle periode. Dit is de reden waarom.

In onderstaande foto is de locatie van de hippocampus aangegeven (in wit)

3d rendered medically accurate illustration of the hippocampus. Image Credit: Sebastian Kaulitzki

Gratis kennismaking?

Vraagt u zich af of de behandeling wat voor u is?